Tanulásban akadályozottak
Igazgatóhelyettes: Nagy Zita
Alssó tagozat:
A tanulásban akadályozottak iskolájának alsó tagozatán megteremtjük mindazokat a szakmai - tárgyi - személyi feltételeket, amelyek elősegítik a sérült funkciók működőképességének helyreállítását, a képességek fejlesztését, a korrekciós hatások érvényesítését, a kompenzáló, terápiás megoldások alkalmazását.
Az alapvető kulturtechnikák megalapozásának éveiben.
- szükségesnek tartjuk a gyermek egész személyiségének feltárását
- figyelembe vesszük a tanulók egyéni fejlődési ütemét,
- ennek megfelelően tervezzük nevelő-oktató munkánkat,
- nagy hangsúlyt fektetünk az alapkészségek fejlesztésére,
- szükségesnek tartjuk a gyermek egész személyiségének feltárását.
A fejlesztő munka színterei:
- tanítási órák,
- habilitációs foglalkozások (egyéni vagy kiscsoportos formában),
- fejlesztő-terápiás foglalkozások,
- egyéni/csoportos felzárkóztató, képességfejlesztő foglalkozások,
- tanulást, iskolai felkészülést segítő foglalkozások,
- napközis-szabadidős tevékenységi területek.
- mozgásfejlesztés,
- logopédia,
- zeneterápia,
- gyógytestnevelés.
- pszichológia
Felső tagozat:
A tanulásban akadályozottak felső tagozatán folyó oktató-nevelő munka célja, hogy diákjaink azon személyiségjegyeit fejlesszük, erősítsük, melyek alkalmassá teszik őket arra, hogy megfelelően alkalmazkodjanak, illetve szükség szerint változtassanak, annak érdekében, hogy életesélyeik a lehető legjobbak legyenek. Olyan oktatásszervezési eljárásokat alkalmazunk, melyek a tanítás -tanulás folyamata során a társadalmi beilleszkedéshez elengedhetetlenül szükséges képességeket, a másokkal való hatékony együttműködést, egymásra való figyelést, helyes viselkedést gyakoroltatják.Kooperatív technika
Olyan interakció, mely több szereplős, tanár-diák, diák-diák viszonylatában működik. A másokkal együtt elért siker, tudás titka a nyelv és a kommunikáció. Az együttműködő beszélgetés során, amikor a tapasztalatok gondolatokká szerveződnek, fejlődnek a kommunikációs képességek, fejlődik a személyiség. Ez a technika pedagógiai tevékenységünk minden területén, délelőtt, délután, eredménnyel alkalmazható.Projekt módszer
Olyan tanulás szervezési eljárás, mely az oktatást a gyakorlati problémák megoldása köré csoportosítja. A tanulók aktivitására, érdeklődésére, kreativitására épül. Alapját képezi a tanulók, tanárok közös tervező, kivitelező és értékelő tevékenysége. Individualizált képzési forma, melynek középpontjában a tanuló áll, igényei, képességei, érdekei, céljai figyelembe vételével. Éppen ezért alkalmas többek között tehetséggondozásra Ez a módszer fejlett módszertani kultúrát, magas szintű szakmai, pedagógiai és pszichológiai felkészültséget és tapasztalatokat igényel.Konkrét pozitívumok a szakasz számára:
Közös munka, közös élményt eredményez, és erősíti az érzelmi kapcsolatokat. Erősíti a közösségi szellemet, növeli a kohéziót.Az adott témát közelebb hozza, konkréttá, kézzelfoghatóvá teszi az elvont fogalmakat, például történelmi eseményeket, ennek kapcsán mélyebb tudást eredményez.Pályaorientáció, pályaválasztás
Ötödik osztálytól tudatos felkészítés folyik a megfelelő pályaválasztási döntés előkészítése érdekében, különösen nagy hangsúly kap ez a tevékenység a hetedik évfolyamtól. Tanulóink személyre szabott pálya tanácsadását szakirányú végzettséggel és nagy szalmai tapasztalattal bíró Kollégánk végzi.Optimális esetben kitartó közös munkával, a hagyományos módszerek mellet, mint a pályaválasztási fórum, kiállítás, intézményi nyílt napok, újak beépítésével, mint tanulói portfolió elérhető, hogy 8. osztályban a tanuló rendelkezzen a normakövetés képességével, meg tudja becsülni saját teljesítő képességét, képes legyen a többiekkel való kooperációra, fejlődjön kudarctűrése és próbálkozási hajlandósága. Rendelkezzen a mások előtt való kulturált megnyilvánulás igényével, képes legyen a jó értelemben vett önérdek érvényesítésre.