Intézményegység-vezető: Finta Kornélia
Munkaközösség-vezető: Mihály Györgyi
Az Éltes EGYMI Gyógypedagógiai Óvoda 2008. szeptember 01. óta működik. Három csoportban fogadunk vegyes életkorú gyermekeket. A Süni csoportban értelmileg akadályozott a Maci és a Nyuszi csoportban autizmussal élő kisgyermekek nevelése történik.
A gyermekek a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottságának (7626 Pécs, Egyetem u. 2.) javaslata alapján nyernek felvételt intézményünkbe.
Óvodánk - az EGYMI keretein belül - a köznevelési rendszer nevelési intézményeként, a sajátos nevelési igényű, értelmileg akadályozott, autizmus spektrum zavarral élő gyermekek tankötelezettségének kezdetéig, a családi nevelést kiegészítve elősegíti a gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását és gondoskodik a gyermek napközbeni ellátásáról.
Az óvoda célja a testi, szociális, értelmi, érzelmi érettség kialakítása, a potenciális iskolai tanulási zavarok megelőzése, az iskolában történő beválás érdekében olyan feltételrendszer biztosítása, ami figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a speciális nevelési szükségleteket, a harmonikus személyiségfejlesztést. Az autizmus természetéhez és a zavar kognitív sajátosságaihoz igazodó sérülés specifikus környezet és eszköztár kialakítása, a módszertani elemek megfelelő alkalmazása, a tárgyi környezet adaptálása.
Az óvodás gyermekek iskolába történő zökkenőmentes átmenetelét kidolgoztuk, és a cselekvési tervben rögzítettük.
A fő fejlesztési területekhez kapcsolódó feladatok
1. Kommunikáció és szociális viselkedés fejlesztése
- szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása
- beszéd vagy ennek hiányában alternatív, vizuális eszközzel történő kommunikáció használatának tanítása
- tanítási helyzetben szükséges elemi szociális viselkedés kialakítása.
2. Alapvető önkiszolgálási készségek kialakítása
- étkezés
- szobatisztaság
- öltözés
- tisztálkodás.
3. Viselkedésproblémák kezelése, megelőzése, alternatív viselkedések kialakítása
- kétszemélyes tanítási helyzetben való részvétel viselkedési elemeinek kialakítása
- csoportba való beillesztés kialakítása
- óvodán kívüli környezethez való adaptív viselkedés kialakítása.
A csoportokban gyógypedagógusok és gyógypedagógiai asszisztensek team munkában, összehangoltan dolgoznak. Törekszünk a családközpontú gondolkodás megvalósítására, támaszkodunk a korai fejlesztés eredményeire.
Fontosnak tartjuk a szülőkkel való együttműködést, a folyamatos konzultációt, tanácsadást. Egyik fő célkitűzésünk, hogy az óvodában megtanult készségeket, viselkedéseket neveltjeink más környezetben is képesek legyenek sikeresen alkalmazni.
- a gyógypedagógiai hagyományokra, a legújabb szakirodalomra, a gazdag tapasztalatokra támaszkodik
- differenciált, a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással szolgálja a képességfejlesztést, valamennyi területen törekszik a hiányosan működő képességek korrekciójára
- a speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó támasznyújtásra törekszik
- az érzelmi biztonság megadására
- az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására
- speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ami segíti az egyre pontosabb észlelést, fejleszti a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, elősegíti a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását
- a mozgásra alapozva a tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére.
A fejlesztés legfontosabb területei
- a nagymozgások kialakítása, korrigálása, egyensúlyérzék fejlesztése
- manuális készség fejlesztése
- a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása
- játéktevékenység fejlesztése
- zenei nevelés alapjainak lerakása
- önkiszolgáló tevékenységek alakítása és fejlesztése
- szociális készségek tanítása és a mindennapi életben való gyakorlása.
Csoporton kívüli fejlesztések
- logopédiai és komplex kommunikációs fejlesztés
- mozgásfejlesztés - TSMT, konduktiv fejlesztés
- autizmus specifikus fejlesztés
- szurdopedagógiai fejlesztés.
Adott a lehetőség kiegészítő terápiák igénybevételére is.
Kiegészítő terápiák
- kutyaterápia
- Snoezelen terápia.
Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenységszükségletének kielégítésével a sokoldalú tapasztalat-szerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:
- érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben
- fejlődjön testi, szociális, értelmi, érzelmi képességük
- tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni
- használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékaikra, ismerjék azok helyét
- értsék az egyszerű - alkalmanként gesztussal kísért - verbális utasításokat, azokat hajtsák végre
- tudjanak kommunikálni fejlettségi szintjüknek megfelelően
- tudják közölni kívánságaikat, kéréseiket, szükségleteiket, használjanak nonverbális jelzéseket is
- alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén, ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget
- igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban
- ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb. tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni.
Autizmus specifikus fejlesztés
Az autizmussal élő kisgyermekek számára létrehozott csoportokban autizmus specifikus módszereket, eszközöket, eljárásokat alkalmazunk.
Nevelésük célja az elemi adaptív viselkedések kialakítása:
- szociális, kommunikációs készségek célzott fejlesztése
- az autizmusból eredő társuló fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása
- a sztereotíp, szociálisan nem megfelelő viselkedések kialakulásának megelőzése, illetve korrekciója
- protetikus, augmentatív környezet, eszközök, módszerek és szokásrendszer kialakítása és használatának elsajátíttatása.
Kiemelt feladataink:
- egyénre szabott vizuális támogatás biztosítása
- térben és időben strukturált környezet kialakítása
- a gyermekek szimbólumszintjének megfelelő vizuális eszközök, információhordozók használata
- szociális készségek tanítása, azok mindennapos gyakorlása, így:
- ✓ alapvető társadalmi normák adekvát alkalmazása (köszönés, kézfogás)
- ✓ szemkontaktus felvétele, megtartása
- ✓ napirend rendszeres használata
- ✓ türelemre szoktatás, kivárás, késleltetés képességének alakítása.
Egyéb autizmus specifikus módszerek
- TEACCH (autista és kommunikációs problémákkal küzdő gyermekek kezelésére és oktatására kialakított program)
- PECS (képcserés kommunikáció)
- Babzsák foglakozás
- Szociális Történet
- Én napló.
- 07.00 - 08.00 közös gyülekezés
- 08.00 - 08.30 szabad jádék, egyéni fejlesztések
- 08.30 - 09.00 tisztálkodás, reggeli
- 09.00 - 10.30 csoportos foglalkozások, egyéni fejlesztések
- 10.30 - 11.00 tisztálkodás, tízórai, öltözködés
- 11.00 - 11.45 levegőzés, udvari játék, séta
- 11.45 - 12.30 tisztálkodás, ebéd, fogmosás, öltözködés
- 12.30 - 14.30 mese, pihenés
- 14.30 - 15.00 öltözés, tisztálkodás, uzsonna
- 15.00 - 16.30 szabad játék
Galéria