2023/2024
A program 10. jubileumi évét ünnepli, melynek alkalmából az Erkel színházban egy nagyszabású címátadó ünnepség keretében a következő címeket vehettük át:
- Boldog Óvoda: Mihály Györgyi
- Örökös Boldog Iskola (Építők útja)
- Tanulásban akadályozottak általános iskolája: Baumann-Kovács Kinga, Kovács Ivett, Cséplő Ágnes, Róthné Gregin Tímea
- Értelmileg akadályozottak általános iskolája: Erdei Lajosné, Schell Józsefné
- Készségfejlesztő Iskola: Malyárné László Rita
- Boldog Kollégium: Herold Hajnalka
- Boldog Iskola (Hajnóczy út): Molnár Gabriella
Budapest, 2023. október 25.


2022/2023
A Boldogságóra Program intézményünkben
Már 5 év telt el azóta, hogy csatlakoztunk a pozitív pszichológia módszereire épülő
Boldogságóra Programhoz.
Visszatekintve, a Boldog Óvoda és Boldog Iskola címek kapcsán – különösen az első években
– tapasztaltunk közösségeinkben némi nehézséget, hiszen kiket is nevezhetünk boldognak? Ez
az elnevezés még az egyén szintjén is okoz(hat) némi fogalmi zavart, hát még egy egész
intézmény esetében…
Voltak / vannak, akiknek maga a kifejezés túl magasztos, túl fennkölt. Hiszen, mi is az a
BOLDOGSÁG? Ezért mi, a programban résztvevők inkább afelől közelítettünk, hogy:
KINEK- KINEK, mit is jelent a BOLDOGSÁG?
Aztán évről évre röviden összefoglaltuk, mit is jelet számunkra a program, hogyan
foglalkozunk a témákkal csoportjainkban. Nem voltunk sem harsányak, sem tolakodók. Nem
győzködtünk, nem agitáltunk. Haladtunk a választott úton úgy, ahogy azt a gyerekek számára
legjobbnak éreztük.
Mindeközben szép lassan kialakultak új, és megerősödtek régi szokásaink; a közösségek
megtartó ereje nőtt; megannyi erőfeszítést tettünk, megannyi átvészelt nehézség van a hátunk
mögött.
A legfontosabb viszont mindvégig az a törekvésünk, hogy elsősorban mi magunk legyünk
jobbak, ha már bizonyos körülmények adottak, amiken nem tudunk változtatni. Ennek
köszönhetően egy- egy nap végén a megannyi nehézség mellett legalább annyi jóra is
emlékezhetünk.
Intézményi szintű hagyományt teremtettünk a BOLDOGSÁG VILÁGNAPJA ünneplésével.
Kedves köszöntéssel üdvözöljük a beérkezőket, majd zenés szünetekkel színesítjük a napot. A zsibongóban lévő nagy faliújság aktuális projektjével minden csoportot, osztályt
megszólítunk.
Ebben a tanévben ősszel egy „Boldogságszüretet” is tartottunk, amit a visszajelzések alapján
jövőre is megszervezünk
Hazánkban és a környező országokban - ahogy teltek az évek- egyre több és többféle
intézmény kapcsolódott a Boldogságóra Programhoz, így a címek sora is nőtt:
Boldog Kollégium, Boldog Egyetemi Kar, Boldog Gyermekotthon, Boldog Gyermekvédelmi
Központ és a Boldog Pedagógiai Szakszolgálat cím is.
Mi az Örökös Boldog Iskola és Boldog Kollégium címekkel gazdagodhattunk. Maga a
program pedig ma már az ELTE PPK által tudományosan is igazolt program lett.
Ebben a tanévben a Petőfi év tiszteletére a következő idézettel zárnám a beszámolót:
"Tudod, mi a virág
"A földnek jósága;
Tudod, mi a jóság?
A lélek virága.”
Petőfi Sándor
Pécs, 2023. 06. 06
![]() |
•Boldog
Óvoda
•Mihály Györgyi
|
![]() |
•Örökös
Boldog Iskola- Építők útja 9.
•Tanulásban akadályozottak általános iskolája:
Baumann-Kovács Kinga , Kovács Ivett, Róthné Gregin Tímea
•Értelmileg akadályozottak általános iskolája:
Schell Józsefné
•Készségfejlesztő Iskola:
Malyárné László Rita
|
![]() |
•Örökös
Boldog Iskola- Boldog Kollégium
•Herold Hajnalka
|
![]() |
•Boldog
Iskola- Hajnóczy út 3.
•Molnár Gabriella - Autizmussal élő tanulók általános iskolája
|
A boldogságóra program intézményi koordinátora:
Herold Hajnalka
2020/2021
Boldog Óvoda
Örökös Boldog Iskola (Építők útja)
Örökös Boldog Iskola – Kollégium
Boldog Iskola (Tagintézmény- Hajnóczy út)
Különösen fontossá vált,
hogyan lehet megoldást találni a problémákra, nehézségekre,
miképpen reagáljunk a kihívásokra, hogyan oldhatók a
feszültségek, miként legyünk türelmesebbek, kitartóbbak és
kellően reziliensek.
Ebben a folyamatban mindannyiunk testi - lelki egészsége
súlypontozottá vált.
Vállalj felelősséget!
"Minden cselekedetünk egy-egy felelet erre a kérdésre: Ki vagyok
én?
Minél szokatlanabb a
cselekedet, annál erősebb a felelet."
Gárdonyi
Géza
A programban részt vevő pedagógusok
2019/2020
Boldog Iskola(i) pillanatok
A 2019/20-as tanévben folytatni kívántuk a programot, ezért ismét
pályáztunk. Az első „Boldogságórás” tanévünk foglalkozásaiból
beszámolókat készítettünk, melyek alapján a Jobb Veled a Világ
Alapítvány szakértői képet kaphattak arról, hogy miként haladunk
hónapról hónapra csoportjainkban. Munkánk elismeréséül a
nagyszabású címátadó ünnepségen, melyet a Budapesti
Kongresszusi Központban rendeztek meg 2019. szeptember 18-án, a
következő címeket vettük át:
Pedagógiai Programunkban megfogalmazott nevelési céljaink,
feladataink a Boldogságóra Program céljaival számos területen
összecsengenek, ezért azokat össze is foglaltunk. Az érdeklődők
számára mindez a honlapunkon - a Pedagógiai Program
mellékletében - elérhető.
"Többet
szeretnénk nyújtani a gyermekeinknek, mint a testi egészség. Azt
akarjuk, hogy az életünkben minél több szeretet, barátság és
nemes cselekedet legyen.”
Martin Seligman
A
programban
részt vevő pedagógusok
![]() |
•Boldog
Óvoda
•Mihály Györgyi
|
![]() |
•Örökös
Boldog Iskola- Építők útja 9.
•Schell Józsefné -
Tanulásban akadályozottak általános iskolája
•Róthné Gregin Tímea -
Tanulásban akadályozottak általános iskolája
•Erdei Lajosné -
Értelmileg akadályozottak általános iskolája
•Frey Edit -
Készségfejlesztő Iskola
•Pelléné Szabó Éva -
Készségfejlesztő Iskola
|
![]() |
•Örökös
Boldog Iskola- Boldog Kollégium
•Cséplő Ágnes
•Herold Hajnalka
|
![]() |
•Boldog
Iskola- Hajnóczy út 3.
•Molnár Gabriella - Autizmussal élő tanulók általános iskolája
|
Azért, hogy minél felkészültebbek lehessünk, mindannyian
elvégeztük „A Boldogságórák elméletének és módszertanának
elsajátítása a pedagógusok és a diákok érzelmi
intelligenciájának valamint pozitív gondolkodásának fejlesztése
érdekében” című akkreditált pedagógus továbbképzést.
2018/2019
Ebben a tanévben mi is bekapcsolódunk a Boldogságóra Programba,
amely Magyarországon a Jobb Veled a Világ Alapítvány pedagógiai
műhelyének innovációja. A program elindítója Bagdi Bella,
fővédnöke Prof. Dr. Bagdy Emőke, szakmai tanácsadója Prof. Oláh
Attila.
Sikeres pályázatainkkal a következő címeket nyertük el:
Boldog Óvoda, Boldog Iskola (Építők útja), Boldog Iskola
(Hajnóczy út) és
Boldog Kollégium címek.
Ez
nem azt jelenti, hogy október 1-jétől, a címátadó napjától
kezdődően intézményünk minden gyermeke és a velük foglalkozó
felnőttek egy varázsütésre és némi varázsige hatására boldogok
lettek. No, de ha nem ezt értjük alatta, akkor mit is?
A
kollégák közül 14-en úgy éreztük, hogy a Boldogságóra Program
célkitűzései összecsengenek mindazzal, amit mi is képviselünk.
Bizakodóan, reménnyel telve 15 gyermekcsoportban olyan
foglalkozásokat szeretnénk tartani, melyeket az élménypedagógiai
program alapján tervezünk és vezetünk a tanév során.
Hónapról hónapra, fokozatosan a gyermekek megismerkedhetnek a
pozitív élményállapotok elérésének, fenntartásának, fokozásának
lehetőségeivel. Olyan közös élményeket kívánunk megélni velük,
melyek a pozitív pszichológia kutatásai alapján hozzájárulhatnak
a boldogságszint növekedéséhez.
Természetesen élünk az adaptív pedagógia eszközeivel is, hiszen
mindig az adott gyermekcsoportra tervezünk.
Szeretnénk, ha a gyermekek fejlődő pozitív életszemléletükkel a
lehető legtöbbet hoznák ki magukból és az adott élethelyzetből.
Nem egy idealizált világot, sem egy problémamentes életet
kívánunk modellezni számukra, hanem éppen ellenkezőleg, arra
készítjük fel őket, hogyan lehet megoldást találni a
problémákra, hogyan lehet oldani a feszültségeket, miként
kezeljék a nehézségeket, miképpen reagáljanak a kihívásokra.
Mindehhez szükséges a lelki jólét növelése, a személyes és
szociális kompetenciák fejlesztése is.
A boldogságteremtő, -fenntartó és -fokozó
stratégiák megismerésére, gyakorlására az alábbi témák
feldolgozását tervezzük:
Szeptember: A
boldogságfokozó hála gyakorlása
Október: Az
optimizmus gyakorlása
November: Társas
kapcsolatok ápolása
December: Boldogító
jó cselekedetek gyakorlása
Január: Célok
kitűzése és elérése
Február: Megküzdési
stratégiák gyakorlása
Március:
Apró örömök élvezete
Április:
Megbocsátás
Május: Egészséges
életmód
Június: Fenntartható
boldogság
A 2018/2019-es tanév munkatervében szerepel a program
tematikájának megfelelő közös célkitűzés, a feladatok ütemezése,
a felelősök, résztvevők köre és a tervezett határidők.
Közös élményeinket, fotó(k) kíséretében
feltöltjük a www.boldogsagora.hu/oktatasi-segedanyagok című
weboldalra, illetve félévenként beszámolót írunk a
foglalkozásainkról.
Munkánkat segíti a címátadón kapott szakmai csomag is, mely
kézikönyveket, munkafüzeteket, CD-ket és kártyacsomagokat
tartalmaz.
Az
alábbi idézetben megfogalmazott célok is reménységgel töltenek
el, hiszen teljesen összhangban vannak
küldetésnyilatkozatunkkal:
„Arra
törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag
feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra
kibontakoztassák a derűt és életszeretetet.”
Prof. Dr. Bagdy Emőke
a
Boldogságóra program fővédnöke
Természetesen minden érdeklődővel szívesen megosztjuk a tanév
során szerzett tapasztalatainkat, valamint a könyvtárban
megtalálható a program szakmai anyaga is.