Fejlesztő nevelés-oktatás
Intézményünkben a súlyosan halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztő nevelés - oktatásban teljesítik tankötelezettségüket.
A súlyos-halmozott fogyatékosság olyan állapot, melynek hátterében rendszerint a korai életszakaszban (méhen belüli életben vagy a születés körül), ritkábban a későbbi életkorban bekövetkező súlyos, átható, komplex sérülés áll, ami rendszerint a központi idegrendszert is érinti. A komplex károsodás következményeként rendkívül változatos formában megjelenő, összetett tünet-együttes alakul ki, ami a személyiség fejlődésében jelentős eltéréseket, a tevékenységben (aktivitásban) súlyos akadályozottságot, és a társadalmi életben való részvételben (participáció) súlyos hátrányokat okoz. A fejlődés eltérése és a tevékenység akadályozottsága a motoros, a kommunikációs funkciók és e kettővel szoros kapcsolatban álló értelmi funkciók területén a legszembetűnőbb, és ennek következtében szinte teljes körű ellátásra szorulnak.
A komplex károsodás következményeként rendkívül változatos formában megjelenő, összetett tünet-együttes alakul ki, ami a személyiség fejlődésében jelentős eltéréseket, a tevékenységben (aktivitásban) súlyos akadályozottságot, és a társadalmi életben való részvételben (participáció) súlyos hátrányokat okoz. A fejlődés eltérése és a tevékenység akadályozottsága a motoros, a kommunikációs funkciók és e kettővel szoros kapcsolatban álló értelmi funkciók területén a legszembetűnőbb, és ennek következtében szinte teljes körű ellátásra szorulnak.
A nevelés, oktatás, fejlesztés és képzés célkitűzései között a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermek, fiatal későbbi életére való felkészítése hangsúlyos helyen szerepel. Ennek érdekében kell lehetőségeiket maximálisan kihasználva, személyiségük kibontakozását a megfelelő módszerekkel és eszközökkel, neveléssel és terápiával segíteni, hogy a lehetőségekhez mért legnagyobb önállóságot érhessék el a mindennapos tevékenységekben (önellátásban, önkiszolgálásban), mozgásképességben, kommunikációban.
A fejlesztő nevelés-oktatáson belül kétféle ellátási forma működik.
- 1. Az iskolai csoportunk, mely jelenleg egy csoporttal működik. Tevékenységét az éves terv, heti ütemterv,- mely a rendszeresen ismétlődő napi tevékenységeket és a fejlesztési feladatokhoz tartozó különböző tartalmi egységek feldolgozását tartalmazzák-, valamint az órarend határozza meg. A csoportban történő differenciált foglalkoztatást, az egyéni fejlesztések egészítik ki, a személyes szükségletek és igények felmérését követően meghatározott egyéni fejlesztési tervek alapján.
- 2. Fejlesztő nevelés-oktatás egyéni fejlesztéssel Egyes tanulók esetében a szakértői bizottság, (szükség esetén a szakorvos javaslata alapján, és a szülők véleményének ismeretében) határozza meg, hogy a gyermek, egyéni képesség- és készségfejlesztésének az egyéni fejlesztő foglalkozások biztosítása indokolt.
Rehabilitációs program határozza meg az oktatás legfontosabb területeit és a fejlesztés feladatait, melyek
- Kommunikáció: gyermekek és környezetük közötti kapcsolat kialakítása, a kommunikációs lehetőségek alapfeltételeinek feltárása és megteremtése, az önálló kommunikációs repertoár fokozatos kiépítése,
- Mozgásnevelés: tanuló testsémája kialakulásának elősegítése, a mozgás örömének átélése és az önálló cselekvés ösztönzése
- Az érzékelés-észlelés és az értelem fejlesztése: a fejlesztés feladata az érzékelhető és észlelhető világ megnyitása, a dologi és emberi világ rendjének felfedeztetése és a valóság-megismerés tágítása a magasabb rendű kognitív folyamatok bekapcsolásával.
- Kreativitásra, játékra, szabadidős tevékenységre nevelés: A zenei, mozgásos, képzőművészeti és irodalmi alkotások megtapasztalása és önálló létrehozása lehetővé teszi a tanulók számára a befogadás, a megértés komplex emocionális és kognitív formáinak megtapasztalását, valamint a kreatív alkotás, létrehozás lehetőségét nyújtja számukra. Fontos, hogy a tanulók megtapasztalják, hogy maguk is képesek pozitív módon adni valamit a világnak.
- Érzelmi és szociális nevelés: az én pozitív megtapasztalása, megnyílás a közösség felé, személyes érzelmek kifejezése és a másik ember érzelmeinek megértése, a másokkal való együttműködés kialakulásának segítése
- Önkiszolgálás, egészséges életmódra nevelés: önellátás szintjének emelése, a személyi függőség és kiszolgáltatottság csökkentése, a mindennapos tevékenységekhez kapcsolódó alapvető életmódbeli ismeretek elsajátítása, valamint az emberi szükségletek kezelésének, kontrolljának és kulturált kielégítésének megtanulása.