Kollégium

 

Kollégiumvezetõ: Czibolyáné Óvári Katalin


Tanári fogadóórák


A Pécsi Éltes EGYMI Kollégiumába kizárólag azok a gyermekek nyerhetnek felvételt, akik az intézmény beírt tanulói.

Fontos további szempont a jogviszony létesítésénél a lakóhely szerinti gyermekjóléti szolgálat elhelyezési javaslata, a földrajzi távolság, illetve a szociális és egyéb gyermekvédelmi problémák. A hatvan gyermeket befogadni képes kollégium az északi épületrész felső két emeletén kapott otthont. A kollégiumi szárnyban mindkét szinten kilenc-kilenc szoba-, vizesblokkok-, teakonyha és nevelői szobák találhatók. A kollégiumhoz tartozó orvosi- és betegszobák az épület földszintjén helyezkednek el. A közösségi életre használható helyek az iskola területén találhatók. Az intézmény földszintjén van a közétkeztetést szolgáló ebédlő.

A kollégium nevelőtestülete tagjai és a pedagógiai munkát segítők szinte mindannyian munkaidejük csak meghatározott részét végzik a kollégiumban. Ez a szervezési forma hagyományosan jól működik és tanulóink megfelelő ellátását szolgálja. A gazdasági és a hozzá kapcsolódó ügyviteli, valamint technikai feladatokat az intézmény működtetőjének alkalmazásában álló közalkalmazottak látják el.

A Pedagógiai Programban található Kollégiumi Program a kollégiumban folyó nevelőmunka pedagógiai alapelveinek megfelelően fogalmazza meg a nevelési célokat, illetve ezek feladatait és a szükséges eszközöket, eljárásokat a tanulók szocializációja, személyiségfejlesztése és egészséges, kulturált életmódra nevelése érdekében. A tanulók életrendje-, tanulása-, szabadideje szervezése az iskolai kötelező tanórai foglalkozások után elkezdődik a délutáni napközis és egyéb foglalkozások keretében, majd folytatódik a kollégium területén, főként szabadon választható tevékenységekben, a tanulókkal egyéni törődést biztosító foglalkozásokon, a tanulók fejlődését, tehetséggondozását, felzárkóztatását elősegítő elfoglaltságokkal. A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő tevékenységek feladatai elsősorban a meleg, pozitív légkör kialakítása a kollégiumban, a tanulók sikerélményhez juttatása, a „fontos vagyok” érzésének kialakítása, kapaszkodó támasz biztosítása, a kedvenc időtöltésre, hobbyra megfelelő időkeret, nyugodt körülmények biztosítása, valamint lehetőséget kell teremteni a konfliktuskezelési technikák elsajátítására.

A kollégiumba beiratkozott tanuló minden esetben részt vesz a délutáni egyéb foglalkozások valamelyikén szükséglete, igénye szerint (pl.: szakkör, sportkör, napközis foglalkozás, egészségnevelés, differenciált képességfejlesztés, kézműves foglalkozás, kulturális tevékenység, sportfoglalkozás, játék, stb); majd 16 órától az intézmény területén kialakított kollégiumban folytatódik a napja, ahol a vacsoraidőig heti rendszerességgel ismétlődnek a változatos foglalkozások, tevékenységek:

  • szociális tevékenység (beszélgetések, élménybeszámolók, a házirend megbeszélése/kialakítása, stb)
  • manuális foglakozások (rajzolás, színezés, kézimunkák, különféle témákban, stb).
  • játékfoglakozás (babázás, legózás, szabadtéri játékok, hintázás, kirakójátékok, kártyajátékok, társasjátékok,stb).
  • kulturális foglalkozások (beszélgetések meghatározott témákban, mesehallgatás, illemkódex, illedelmes viselkedés, öltözködési szokások, hagyományok, elvárások, mesekönyvek nézegetése, filmvetítés, séta, stb)
  • informatikai foglalkozás (ismeretszerzés, internethasználat, számítógépes készségfejlesztő játékok, szövegszerkesztés, képmanipuláció, stb)
  • hittan

Hagyományosan kéthetente kerülnek megrendezésre a „Családi vacsora” keretében a mindenkori aktualitást szem előtt tartó programok (születés- és névnapok megünneplése, Mikulás várás, Karácsonyi vacsora, Pótszilveszter, Farsang, Húsvétra hangoló, „Koles Csillagai” Ki-Mit- Tud, Tanévvégi mulatság, stb). A vacsora utáni idő az önálló szabadidős tevékenységeké. A szükséges tisztálkodás, a másnapi ruhák kikészítése, ágyazás, a fürdők kitakarítása, rendrakás kb. 18.45 órától 19.30 óráig tart. Egyéni beszélgetésre, TV nézésre, mesehallgatásra, olvasásra, társasjátékozásra, lefekvésig mindig van idő. Reggel a legfontosabb a személyi hygiéne megteremtése (zuhanyozás, fogmosás, fésülködés, öltözködés, ágyazás) minden gyermeknél a saját ütemében és a reggeli kulturált elfogyasztása az ebédlőben.

A kollégiumban dolgozó nevelők nagyon figyelnek arra, hogy a gyerekek a reggeli ébredés után nyugodtan tudják teendőiket végezni, konfliktusoktól mentesen teljen a kollégiumi reggel azért, hogy az iskolába kipihent, nyugodt gyermek induljon. Természetesen a konfliktusmentes együttlétek biztosítása a délutáni, esti, éjszakai időszakra is vonatkozik. A kollégista tanulók életkori szórása rendkívül nagy (7 – 22 éves) és az értelmi képességeik is különfélék. A tanulók szociális hátterében, otthoni körülményeik tekintetében, családi szokásaikat, hagyományaikat nézve is nagy a sokszínűség, amit a pedagógusok folyamatosan figyelembe vesznek és az elvárásokat,szükségleteket ezekhez igazítják, hogy a tanulók személyiség fejlesztése, szocializációja minden tekintetben optimális lehessen.

A kollégiumban a hosszú évek alatt bevált szokásrend példaértékű. A kollégák a gondozási - nevelési feladataikat úgy végzik, hogy a tanulóktól egyre több önállóságot kérnek és várnak el. Az ügyesebbek segítenek társaiknak, a nagyobbak a kisebbeknek.Az intézmény gyermek- és ifjúságvédelmi felelőse bármikor kész az azonnali segítségre, ügyintézésre, ha szükséges. Az intézményben dolgozó pszichológus kollégák nyitottak és a rendkívüli esetek megoldásában órarendjüket átszervezve fogadják, segítik a kollégista diákot. A kollégista tanulók napi ötszöri étkeztetése megoldott. Az ételeket szállító cég figyel az adagok mennyiségére, és változatos, a gyermekszájnak is finom ételeket készít.A kollégium takarítószemélyzete nap-mint nap gondoskodik a környezet rendjéről és a gyermekek tiszta ruházatáról. A Kollégiumi Program, a Kollégiumi házirend és a Kollégium Szervezeti felépítése szerves része az ÉLTES EGYMI Pedagógiai Programjának, Házirendjének, Szervezeti és Működési Szabályzatának.