Menü Bezárás

Utazó gyógypedagógusi hálózat

Székhely:

Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola

7633 Pécs, Építők útja 9.

Tel: 06/72/257-338

Levelezési cím:

7633 Pécs, Építők útja 9.

e-mail: eltes.egymi.pecs@gmail.com

Intézményegység-vezető:

Gulyásné Rozs Andrea

Tel: 06/72/257-338/15

e-mail: rozs.andrea.pecs.eltes@gmail.com

A képen ég, kültéri, felhő, személy látható

Automatikusan generált leírás

“…keresem minden gyerek sajátos titkát, és azt kérdem, hogyan segíthetném abban, hogy önmaga lehessen.”

A sajátos nevelési igény fogalma, az ellátás keretei és módja a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről (Nkt.) alapján:

4. § (25) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.

47. § (1) A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították. A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.

A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló ellátását végző szakember:

47. § (10)   A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges speciális szakképzettséggel rendelkező szakember utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat útján is biztosítható.

Az integrált nevelés keretei között ellátottak köre – teljes vagy részleges integráció formájában:

  • mozgásszervi fogyatékossággal élő gyermek/tanuló
  • látássérült gyermek/tanuló
  • hallássérült gyermek/tanuló
  • beszédfogyatékos gyermek/tanuló
  • tanulásban akadályozott gyermek/tanuló (enyhe intellektuális képességzavarral küzdő gyermek/tanuló)
  • egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermek/tanuló (súlyos tanulási, figyelem- és magatartás-szabályozási zavarral küzdő gyermek/tanuló)
  • autizmus spektrumzavarral élő gyermek/tanuló

Az utazó gyógypedagógusi hálózat feladata a köznevelési törvény szerint:

15/A. §  (1) Az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat feladata a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval részben vagy egészben együtt, azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban történő óvodai nevelését, tanuló iskolai nevelés-oktatását végző nevelési-oktatási intézmények számára a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges speciális szakképzettséggel rendelkező szakember biztosítása, amennyiben a nevelési-oktatási intézmény a 47. §-ában meghatározottak szerint alkalmazandó gyógypedagógus, konduktor szakképzettségű szakemberrel nem rendelkezik.

Pedagógiai célú habilitáció és rehabilitáció – mint az utazó gyógypedagógusi feladat célja:

A többségi intézményekben megvalósuló integrált nevelést és oktatást szabályozó elsődleges és másodlagos jogforrások alapján végzett pedagógiai célú habilitáció és rehabilitáció célja:

  • a gyermekek/tanulók megismerő funkcióinak fejlesztése,
  • a tanulási eredményességük elősegítése,
  • személyiségük komplex fejlesztése az adott állapot és fejlődési szint szem előtt tartásával.

Utazó gyógypedagógusi ellátás helyszíne lehet:

  • A Pécsi Éltes EGYMI utazó gyógypedagógusi hálózata által használt termekben
  • Az integrációban részt vevő többségi általános iskolák, középiskolák által biztosított fejlesztő helyiségekben, termekben

Az ellátás formája – az adott gyermek/tanuló sérülés-specifikus állapotának és szükségleteinek megfelelően:

  • egyéni foglalkozás keretében
  • csoportos foglalkozás keretében

Az ellátásra vonatkozó időkeret meghatározása:

  • A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 6. sz. melléklete mellett
  • a szakértői javaslat,
  • a gyermek/tanuló életkora, állapota, terhelhetősége, egyéni szükségletei, napi- vagy órarendje,
  • fentiek mellett a pedagógiai célú fejlesztésben részt vevő egyéb szakemberek időbeosztása
  • és az ellátási hely adottságai együttesen többtényezős módon befolyásolják a fejlesztés megtervezését és lebonyolítását.

Az utazó gyógypedagógusi munkafeladatot szabályozó legfontosabb dokumentumok, jogforrások: