Székhely:
Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola
7633 Pécs, Építők útja 9.
Tel: 06/72/257-338
Levelezési cím:
7633 Pécs, Építők útja 9.
e-mail: eltes.egymi.pecs@gmail.com
Intézményegység-vezető:
Gulyásné Rozs Andrea
Tel: 06/72/257-338/15
e-mail: rozs.andrea.pecs.eltes@gmail.com
“…keresem minden gyerek sajátos titkát, és azt kérdem, hogyan segíthetném abban, hogy önmaga lehessen.”
A sajátos nevelési igény fogalma, az ellátás keretei és módja a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről (Nkt.) alapján:
4. § (25) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.
47. § (1) A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították. A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.
A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló ellátását végző szakember:
47. § (10) A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges speciális szakképzettséggel rendelkező szakember utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat útján is biztosítható.
Az integrált nevelés keretei között ellátottak köre – teljes vagy részleges integráció formájában:
- mozgásszervi fogyatékossággal élő gyermek/tanuló
- látássérült gyermek/tanuló
- hallássérült gyermek/tanuló
- beszédfogyatékos gyermek/tanuló
- tanulásban akadályozott gyermek/tanuló (enyhe intellektuális képességzavarral küzdő gyermek/tanuló)
- egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermek/tanuló (súlyos tanulási, figyelem- és magatartás-szabályozási zavarral küzdő gyermek/tanuló)
- autizmus spektrumzavarral élő gyermek/tanuló
Az utazó gyógypedagógusi hálózat feladata a köznevelési törvény szerint:
15/A. § (1) Az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat feladata a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval részben vagy egészben együtt, azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban történő óvodai nevelését, tanuló iskolai nevelés-oktatását végző nevelési-oktatási intézmények számára a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges speciális szakképzettséggel rendelkező szakember biztosítása, amennyiben a nevelési-oktatási intézmény a 47. §-ában meghatározottak szerint alkalmazandó gyógypedagógus, konduktor szakképzettségű szakemberrel nem rendelkezik.
Pedagógiai célú habilitáció és rehabilitáció – mint az utazó gyógypedagógusi feladat célja:
A többségi intézményekben megvalósuló integrált nevelést és oktatást szabályozó elsődleges és másodlagos jogforrások alapján végzett pedagógiai célú habilitáció és rehabilitáció célja:
- a gyermekek/tanulók megismerő funkcióinak fejlesztése,
- a tanulási eredményességük elősegítése,
- személyiségük komplex fejlesztése az adott állapot és fejlődési szint szem előtt tartásával.
Utazó gyógypedagógusi ellátás helyszíne lehet:
- A Pécsi Éltes EGYMI utazó gyógypedagógusi hálózata által használt termekben
- Az integrációban részt vevő többségi általános iskolák, középiskolák által biztosított fejlesztő helyiségekben, termekben
Az ellátás formája – az adott gyermek/tanuló sérülés-specifikus állapotának és szükségleteinek megfelelően:
- egyéni foglalkozás keretében
- csoportos foglalkozás keretében
Az ellátásra vonatkozó időkeret meghatározása:
- A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 6. sz. melléklete mellett
- a szakértői javaslat,
- a gyermek/tanuló életkora, állapota, terhelhetősége, egyéni szükségletei, napi- vagy órarendje,
- fentiek mellett a pedagógiai célú fejlesztésben részt vevő egyéb szakemberek időbeosztása
- és az ellátási hely adottságai együttesen többtényezős módon befolyásolják a fejlesztés megtervezését és lebonyolítását.
Az utazó gyógypedagógusi munkafeladatot szabályozó legfontosabb dokumentumok, jogforrások:
- Aktuális és hatályos differenciál-diagnosztikus szakértői vélemények, vélemény-kiegészítések
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve
- A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei
- A Pécsi Éltes EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Hálózat Eljárásrendje
- Az SNI ellátás igénylése