Menü Bezárás

Tanulásban akadályozottak általános iskolája

TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTTAK ISKOLÁJA

A tanulásban akadályozott tanulók általános iskolája, mely az intézmény Építők útján álló főépületében található, két tagozattal működik. Az alsó tagozat az épület első, a felső tagozat a harmadik emeletét foglalja el. A tanulók által használt tornatermek a mélyföldszinten, a fejlesztő, illetve terápiás (logopédia, zeneterápia, mozgásfejlesztő) termek az alagsorban találhatóak.

Iskolánkba a felvétel bemenet szabályozott. A szakértői bizottság BNO F70-es kódot tartalmazó szakvéleményével, melyen iskolánkat jelölték meg, vehetünk fel tanulót.

Alsó tagozat:

A tanulásban akadályozottak iskolájának alsó tagozatán megteremtjük mindazokat a szakmai – tárgyi – személyi feltételeket, amelyek elősegítik a sérült funkciók működőképességének helyreállítását, a képességek fejlesztését, a korrekciós hatások érvényesítését, a kompenzáló, terápiás megoldások alkalmazását.

Az alap kultúrtechnikák megalapozásának éveiben

  • szükségesnek tartjuk a gyermek egész személyiségének feltárását,
  • figyelembe vesszük a tanulók egyéni fejlődési ütemét és egyéni sajátosságaikat,
  • ennek megfelelően tervezzük nevelő-oktató munkánkat és alakítjuk a tanulási környezetet,
  • nagy hangsúlyt fektetünk az alapkészségek fejlesztésére, a differenciált oktatásra.

Valamennyi tanuló számára egyéni fejlesztési tervet készítünk. E terv alapján szervezzük meg a team munkát: a zeneterapeutával, a mozgásterapeutával, a logopédussal, a pszichopedagógussal, valamint gyógytestnevelővel közösen. Egyénre szabott, sokoldalú fejlesztő tevékenység, a terápiás módszerek pontos ismerete, azok tudatos alkalmazása elősegíti tanulóink képességeinek optimális kibontakozását. A tanulási folyamatban az érzékelésre, az észlelésre, a személyes élményekre, felfedezésekre építve jut el a tanuló a bonyolultabb gondolkodási műveletig, az elemi problémamegoldásig.

A fejlesztő munka színterei:

  • tanítási órák, habilitációs foglalkozások (egyéni vagy kiscsoportos formában),
  • fejlesztő-terápiás foglalkozások,
  • egyéni/csoportos felzárkóztató, képességfejlesztő foglalkozások,
  • tanulást, iskolai felkészülést segítő foglalkozások,
  • napközis-szabadidős tevékenységi területek.

Alkalmazott terápiák:

  • mozgásfejlesztés,
  • logopédia,
  • zeneterápia,
  • gyógytestnevelés.
  • pszichopedagógiai foglalkozások
  • állatssszisztált foglalkozások

Módszereink játékosak, gyermekközpontúak. Az olvasástanítás elsajátítása kombinált módszerrel történik (Meixner – féle dislexia prevenció és fonomimikai jelek alkalmazásával, illetve az ezt kiegészítő Mesezene-zenezörej módszerrel). Nevelő-oktató munkánkban megjelennek – többek között – a discalculia, a Montessori, a kooperatív tanulási módszer elemei mellett, elsősorban a napközis, szabadidős tevékenységekben, a projekt módszer elemei is. Alkalmazzuk a Veronika zeneprojektet, az Így tedd rá programot, TKP-Tanulást Könnyítő Programot. Tantermeink zömében IKT-s eszközökkel felszereltek, melyek nagymértékben segítik a gyermekek tevékenységközpontú foglalkoztatását, az infokommunikációs technikák elsajátítását. A tanulók sajátos szükségleteinek megfelelően a gyakorláshoz, a rögzítéshez hosszabb időkeretet, különféle támogató eszközöket, nagyobb számú, változatos ismétlést biztosítunk. Számos érdekes programot szervezünk, mint az elsősök napja, mikulásváró, játékos projetnapok, adventi gyertyagyújtások, gyermekkarácsony, mesedélelőtt, bemutatkozó műsorok, farsang, Éltes nap, gyermeknap, kirándulások, séták, közös zenés tornák. Továbbá kiemelten foglalkozunk a környezetvédelemmel, tagozatunk Zöld manók csapata készít színes programokat a tanulóink részére.

Felső tagozat:

A felső tagozaton kiemelt szerepet kap:

  • az együttélésre, együttműködésre való képesség fejlesztése – ezen belül – a konfliktushelyzetek kezelése, a közösségi magatartás, az alkalmazkodóképesség kialakítása, az erkölcsi normák megismertetése, betartása és a megfelelő kommunikációsformák alkalmazása,
  • az önálló életvezetést segítő készségek kialakítása –ezen belül – a munkavégző-képesség megalapozása, tájékozódás a szűkebb-tágabb környezetben és a társadalmilag elfogadott szokásrendszerek elsajátítása.

Alkalmazott tanulásszervezési módszerek:

  • projekt módszer, projektnapok,
  • kooperatív tanulásszervezés,
  • kompetencia fejlesztés,
  • élménypedagógia,
  • differenciálás.

Terápiák:

  • szomatopedagógiai megsegítés,
  • pszichopedagógiai megsegítés,
  • állatasszisztált terápia,
  • boldogság órák.

Kiemelt figyelmet fordítunk tanulóink tehetséggondozására:

  • énekkar,
  • iskolai sportköri foglalkozások, edzések (zsinórlabda, kosárlabda, atlétika, asztalitenisz, erőemelés, futball),
  • irodalmi színpad,
  • drámapedagógiai foglalkozás,
  • vers és prózamondó versenyek,
  • komplex tanulmányi verseny,
  • táncszakkör,
  • rajzszakkör.

Tagozatunk jól ellátott informatikai eszközökkel, kiemelt figyelmet fordítunk a digitális kompetenciák fejlesztésére és a biztonságos, kritikus internethasználatra. Minden osztályunk felszerelt IKT táblákkal, amiken változatos interaktív, tananyaghoz kötődő feladatokat állítunk össze tanulóink számára. Használjuk a legmodernebb alkalmazásokat, ezzel is fejlesztve diákjaink digitális kompetenciáit.

Tagozatunk kiemelt tanórán kívüli tevékenységei:

  • témaheteken való részvétel (Pénz7, Digitális témahét, Fenntarthatósági témahét),
  • állatvédelmi témahét,
  • Határtalanul pályázatok,
  • Erasmus pályázatok,
  • Erzsébet táborok,
  • kirándulások osztály- és tagozatszinten,
  • változatos szabadidős programok.

Hagyományokra épülő programok:

  • Kiszebáb égetés,
  • „Lucázás”,
  • Pünkösdi királynéhordás.

Pályaorientáció, pályaválasztás:

A felső tagozaton kiemelt szerepe van a pályaorientációnak. Már az ötödik évfolyamtól kezdve megvalósul az életpályakompetenciák fejlesztése, tanulók esetében az életpálya-építéshez szükséges személyes kompetenciák, az önismeret, a szakmaismeret, az információszerzés és feldolgozás, a stratégia-alkotás és megvalósítás képességének célzott fejlesztése. 8. évfolyamos tanulók egyéni pályaválasztási tanácsadáson vesznek részt. Végzős diákjaink, valamint szüleik számára továbbtanulási fórumot és iskolalátogatásokat szervezünk. A szülőknek konzultáció és pályaválasztási szaktanácsadás is biztosított.