2023/2024


A program 10. jubileumi évét ünnepli, melynek alkalmából az Erkel színházban egy nagyszabású címátadó ünnepség keretében a következő címeket vehettük át:
- Boldog Óvoda: Mihály Györgyi
- Örökös Boldog Iskola (Építők útja)
- Tanulásban akadályozottak általános iskolája: Baumann-Kovács Kinga, Kovács Ivett, Cséplő Ágnes, Róthné Gregin Tímea
- Értelmileg akadályozottak általános iskolája: Erdei Lajosné, Schell Józsefné
- Készségfejlesztő Iskola: Malyárné László Rita
- Boldog Kollégium: Herold Hajnalka
- Boldog Iskola (Hajnóczy út): Molnár Gabriella
Budapest, 2023. október 25.


2022/2023
A Boldogságóra Program intézményünkben

Már 5 év telt el azóta, hogy csatlakoztunk a pozitív pszichológia módszereire épülő Boldogságóra Programhoz. Visszatekintve, a Boldog Óvoda és Boldog Iskola címek kapcsán – különösen az első években – tapasztaltunk közösségeinkben némi nehézséget, hiszen kiket is nevezhetünk boldognak? Ez az elnevezés még az egyén szintjén is okoz(hat) némi fogalmi zavart, hát még egy egész intézmény esetében… Voltak / vannak, akiknek maga a kifejezés túl magasztos, túl fennkölt. Hiszen, mi is az a BOLDOGSÁG? Ezért mi, a programban résztvevők inkább afelől közelítettünk, hogy: KINEK- KINEK, mit is jelent a BOLDOGSÁG? Aztán évről évre röviden összefoglaltuk, mit is jelet számunkra a program, hogyan foglalkozunk a témákkal csoportjainkban. Nem voltunk sem harsányak, sem tolakodók. Nem győzködtünk, nem agitáltunk. Haladtunk a választott úton úgy, ahogy azt a gyerekek számára legjobbnak éreztük. Mindeközben szép lassan kialakultak új, és megerősödtek régi szokásaink; a közösségek megtartó ereje nőtt; megannyi erőfeszítést tettünk, megannyi átvészelt nehézség van a hátunk mögött. A legfontosabb viszont mindvégig az a törekvésünk, hogy elsősorban mi magunk legyünk jobbak, ha már bizonyos körülmények adottak, amiken nem tudunk változtatni. Ennek köszönhetően egy- egy nap végén a megannyi nehézség mellett legalább annyi jóra is emlékezhetünk.

Intézményi szintű hagyományt teremtettünk a BOLDOGSÁG VILÁGNAPJA ünneplésével. Kedves köszöntéssel üdvözöljük a beérkezőket, majd zenés szünetekkel színesítjük a napot. A zsibongóban lévő nagy faliújság aktuális projektjével minden csoportot, osztályt megszólítunk. Ebben a tanévben ősszel egy „Boldogságszüretet” is tartottunk, amit a visszajelzések alapján jövőre is megszervezünk
Hazánkban és a környező országokban – ahogy teltek az évek- egyre több és többféle intézmény kapcsolódott a Boldogságóra Programhoz, így a címek sora is nőtt: Boldog Kollégium, Boldog Egyetemi Kar, Boldog Gyermekotthon, Boldog Gyermekvédelmi Központ és a Boldog Pedagógiai Szakszolgálat cím is. Mi az Örökös Boldog Iskola és Boldog Kollégium címekkel gazdagodhattunk. Maga a program pedig ma már az ELTE PPK által tudományosan is igazolt program lett. Ebben a tanévben a Petőfi év tiszteletére a következő idézettel zárnám a beszámolót:
“Tudod, mi a virág
“A földnek jósága;
Tudod, mi a jóság?
A lélek virága.”
Petőfi Sándor
Pécs, 2023. 06. 06
Boldog Iskola(i) pillanatok


A 2019/20-as tanévben folytatni kívántuk a programot, ezért ismét pályáztunk. Az első „Boldogságórás” tanévünk foglalkozásaiból beszámolókat készítettünk, melyek alapján a Jobb Veled a Világ Alapítvány szakértői képet kaphattak arról, hogy miként haladunk hónapról hónapra csoportjainkban. Munkánk elismeréséül a nagyszabású címátadó ünnepségen, melyet a Budapesti Kongresszusi Központban rendeztek meg 2019. szeptember 18-án, a következő címeket vettük át:

Boldog Óvoda
Örökös Boldog Iskola (Építők útja)
Boldog Iskola (Hajnóczy út)
Örökös Boldog Iskola – Kollégium
Pedagógiai Programunkban megfogalmazott nevelési céljaink, feladataink a Boldogságóra Program céljaival számos területen összecsengenek, ezért azokat össze is foglaltunk. Az érdeklődők számára mindez a honlapunkon – a Pedagógiai Program mellékletében – elérhető.
“Többet szeretnénk nyújtani a gyermekeinknek, mint a testi egészség. Azt akarjuk, hogy az életünkben minél több szeretet, barátság és nemes cselekedet legyen.”
Martin Seligman
A programban részt vevő pedagógusok
![]() | •Boldog Óvoda•Mihály Györgyi |
![]() | •Örökös Boldog Iskola- Építők útja 9.•Schell Józsefné – Tanulásban akadályozottak általános iskolája•Róthné Gregin Tímea – Tanulásban akadályozottak általános iskolája•Erdei Lajosné – Értelmileg akadályozottak általános iskolája•Frey Edit – Készségfejlesztő Iskola•Pelléné Szabó Éva – Készségfejlesztő Iskola |
![]() | •Örökös Boldog Iskola- Boldog Kollégium•Cséplő Ágnes•Herold Hajnalka |
![]() | •Boldog Iskola- Hajnóczy út 3.•Molnár Gabriella – Autizmussal élő tanulók általános iskolája |
Azért, hogy minél felkészültebbek lehessünk, mindannyian elvégeztük „A Boldogságórák elméletének és módszertanának elsajátítása a pedagógusok és a diákok érzelmi intelligenciájának valamint pozitív gondolkodásának fejlesztése érdekében” című akkreditált pedagógus továbbképzést.A tanév kezdésekor az előző évhez hasonlóan minden terület újabb kiadványokkal gazdagodott (tanulói munkafüzet / kártyacsomag/ társasjáték), melyek színesítik foglalkozásainkat.
2018/2019

Ebben a tanévben mi is bekapcsolódunk a Boldogságóra Programba, amely Magyarországon a Jobb Veled a Világ Alapítvány pedagógiai műhelyének innovációja. A program elindítója Bagdi Bella, fővédnöke Prof. Dr. Bagdy Emőke, szakmai tanácsadója Prof. Oláh Attila.
Sikeres pályázatainkkal a következő címeket nyertük el:
Boldog Óvoda, Boldog Iskola (Építők útja), Boldog Iskola (Hajnóczy út) és
Boldog Kollégium címek.
Ez nem azt jelenti, hogy október 1-jétől, a címátadó napjától kezdődően intézményünk minden gyermeke és a velük foglalkozó felnőttek egy varázsütésre és némi varázsige hatására boldogok lettek. No, de ha nem ezt értjük alatta, akkor mit is?
A kollégák közül 14-en úgy éreztük, hogy a Boldogságóra Program célkitűzései összecsengenek mindazzal, amit mi is képviselünk. Bizakodóan, reménnyel telve 15 gyermekcsoportban olyan foglalkozásokat szeretnénk tartani, melyeket az élménypedagógiai program alapján tervezünk és vezetünk a tanév során.
Hónapról hónapra, fokozatosan a gyermekek megismerkedhetnek a pozitív élményállapotok elérésének, fenntartásának, fokozásának lehetőségeivel. Olyan közös élményeket kívánunk megélni velük, melyek a pozitív pszichológia kutatásai alapján hozzájárulhatnak a boldogságszint növekedéséhez.
Természetesen élünk az adaptív pedagógia eszközeivel is, hiszen mindig az adott gyermekcsoportra tervezünk.
Szeretnénk, ha a gyermekek fejlődő pozitív életszemléletükkel a lehető legtöbbet hoznák ki magukból és az adott élethelyzetből. Nem egy idealizált világot, sem egy problémamentes életet kívánunk modellezni számukra, hanem éppen ellenkezőleg, arra készítjük fel őket, hogyan lehet megoldást találni a problémákra, hogyan lehet oldani a feszültségeket, miként kezeljék a nehézségeket, miképpen reagáljanak a kihívásokra. Mindehhez szükséges a lelki jólét növelése, a személyes és szociális kompetenciák fejlesztése is.
A boldogságteremtő, -fenntartó és -fokozó stratégiák megismerésére, gyakorlására az alábbi témák feldolgozását tervezzük:
Szeptember: A boldogságfokozó hála gyakorlása
Október: Az optimizmus gyakorlása
November: Társas kapcsolatok ápolása
December: Boldogító jó cselekedetek gyakorlása
Január: Célok kitűzése és elérése
Február: Megküzdési stratégiák gyakorlása
Március: Apró örömök élvezete
Április: Megbocsátás
Május: Egészséges életmód
Június: Fenntartható boldogság
A 2018/2019-es tanév munkatervében szerepel a program tematikájának megfelelő közös célkitűzés, a feladatok ütemezése, a felelősök, résztvevők köre és a tervezett határidők.
Közös élményeinket, fotó(k) kíséretében feltöltjük a www.boldogsagora.hu/oktatasi-segedanyagok című weboldalra, illetve félévenként beszámolót írunk a foglalkozásainkról.
Munkánkat segíti a címátadón kapott szakmai csomag is, mely kézikönyveket, munkafüzeteket, CD-ket és kártyacsomagokat tartalmaz.
Az alábbi idézetben megfogalmazott célok is reménységgel töltenek el, hiszen teljesen összhangban vannak küldetésnyilatkozatunkkal:
„Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet.”
Prof. Dr. Bagdy Emőke
a Boldogságóra program fővédnöke
Természetesen minden érdeklődővel szívesen megosztjuk a tanév során szerzett tapasztalatainkat, valamint a könyvtárban megtalálható a program szakmai anyaga is.