Utazó gyógypedagógiai hálózat
Székhely:
Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
7633 Pécs Építők u. 9.
Tel:06-72-257-338
Levelezési cím:
7633 Pécs, Építők útja 9.
Tel.: 72/257-338
Fax: 72/257-338/13
e-mail: eltes.egymi.pecs@gmail.com
(2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 47. § (1))
Az ellátás helyszíne lehet igény szerint:
- Az integrációban részt vevő többségi általános iskolák és középiskolák által biztosított fejlesztő helyiségek, tantermek
- Az utazó gyógypedagógiai hálózat fejlesztő termei (Pécs, Építők útja 9.)
A szolgáltatás igénybevétele:
- A Szakértői és Rehabilitációs Bizottság megvizsgálja a gyermeket.
- A Szakértői véleményt elküldi a szülőnek, és az integráló intézménynek.
- Az iskola kérelmet nyújt be az Éltes EGYMI felé az ellátásra a letölthető igénylőlapon.
- Az Éltes EGYMI megszervezi a fejlesztést.
- A gyógypedagógus felveszi a kapcsolatot az iskolával, és megkezdi a habilitációs tevékenységet.
A szolgáltatást kérő iskola postázza a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértő és Rehabilitációs Bizottság gyermekről kiállított szakértői véleményét az ÉLTES EGYMI Igazgatónőjének címezve. A szolgáltatás a Pécsi Tankerületi Központ fenntartásában működő iskolák és az önkormányzatok által működtetett óvodák, valamint a Baranya Megyei Szakképzési Centrumok számára térítésmentes. Más fenntartásban működő intézmények sajátos nevelési igényű tanulóinak ellátása megbízatási szerződéssel történik.
Nkt/4.§ (25.) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló:
az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd./
Az ellátás célcsoportja
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek, tanulók:
- akiknek ellátási jogosultságát a szakértői és rehabilitációs bizottság írásbeli határozatba foglalta
- életútjuk szerint: beiskolázástól a tankötelezettség végéig (nappali rendszerű oktatási formában résztvevők)
Az ellátottak köre, az integráltan oktatott:
- mozgásszervi fogyatékossággal élő gyermek, tanuló
- látássérült gyermek, tanuló
- hallássérült gyermek, tanuló
- halmozottan fogyatékos gyermek, tanuló
- tanulásban akadályozott gyermek, tanuló
- beszédfogyatékos gyermek, tanuló
- az iskolai teljesítmény specifikus zavaraival: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia diagnózisával rendelkező gyermek, tanuló
- a viselkedés és érzelmi-hangulati élet zavarainak diagnózisával rendelkező gyermek, tanuló
- autizmus spektrumzavarral élő gyermek, tanuló
Szakembereink kompetenciája és végzettsége:
A fogyatékosság típusának megfelelő szakirányú* végzettségű gyógypedagógus
- oligofrénpedagógia*
- tanulásban akadályozottak pedagógiája*
- látássérültek pedagógiája*
- hallássérültek pedagógiája*
- szomatopedagógia*
- pszichopedagógia*
- logopédia*
- autizmus spektrum zavarok pedagógiájában jártas szakember
- gyógytornász, konduktor
- mozgásterapeuta
Szakembereink a következő terápiákat végzik:
- diszlexia prevenció és reedukáció
- diszkalkulia prevenció és reedukáció
- logopédia terápiák (beszédindítás, pöszeterápia, dadogó,hadaró, diszfázia, mutizmus terápia)
- mozgásterápiák: Alapozó terápia, TSMT, Szenzoros Integrációs terápia, gyógytorna
- autizmusspecifikus terápiák
- hiperaktivitás, viselkedési problémák kezelése
- hallássérültek terápiái
- látássérült terápia
Tárgyi feltételek:
- eszközkölcsönző
- nyitott pedagógiai szakkönyvtár
Az ellátás formája - az adott gyermek sérülés-specifikus állapotának függvényében:
- egyéni foglalkozás
- csoportos foglalkozás
Az időkeret meghatározásának szempontjai:
- Nkt.6. melléklete
- a szakértői javaslat
- gyermekek, tanulók életkora
- gyermekek, tanulók egyéni szükségletei, terhelhetőség
- gyermekek, tanulók napirendje, órarendje
- a komplex fejlesztésben résztvevő más szakemberek időbeosztása
- a többségi intézmények helyi adottságai
Az ellátás tervezése
Egyéni fejlesztési terv alapján a jogosultságot meghatározó Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleményére és a
folyamatos gyógypedagógiai diagnosztizálásra építetten történik.
Az utazó gyógypedagógusi hálózat munkatársainak feladata a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának segítése.
A habilitációs, rehabilitációs órák feladatai a képesség-, készség fejlesztés, a sajátos nevelési igényű gyermekekre, tanulókra
jellemző eltérő fejlődési ívből következő habilitációs, rehabilitációs tevékenység, főként a gyógypedagógiai módszerkombinációk alkalmazása a
korrekció, reedukáció, a kompenzáció és – lehetőség szerint minél szélesebb körben – a prevenció biztosítása érdekében.