Speciális autista csoport

 

Intézményegység-vezető: Finta Kornélia

Munkaközösség vezető: Kormány Zsófia

Címünk: 7633 Pécs, Hajnóczy J. 3.

Telefon/Fax: 06-72/259-774

Intézményegységünkben négy összevont csoport működik, 6 évestől 23 éves korig fejlesztjük tanulóinkat. A tanulmányaikat a kognitív képességeiknek megfelelő tanterv szerint folytatják, egyéni haladási ütemben. Az autizmussal élő emberek számára alapvető nehézséget jelent a saját és mások gondolatainak, szándékainak, vágyainak, érzelmeinek felismerése és viselkedésének értelmezése, így reakcióikat sem képesek a másik ember igényihez igazítani. Számukra a beszéd, az emberek viselkedése, a környezet változása többnyire érthetetlen, nehezen követhető, kiszámíthatatlan Az elvárások, szokások, viselkedési normák, bonyolult magyarázatok, környezeti következmények megértése, más személyek szempontjainak mérlegelése nehéz lehet. A fejlesztés általános célja, hogy a gyermek képességeihez mért legnagyobb fokú önállóságot elérje, elősegítse a társas beilleszkedést, javuljon az életminőség.
A fejlesztés célja, tartalma függ:
  • az autizmus súlyosságától
  • a gyermek életkorától
  • a gyermek nyelvi, értelmi képességeitől
A speciális csoportban biztosítjuk az autizmussal élő gyermekek számára az autizmus specifikus módszereket, terápiákat.

Fő feladataink a következőek:
  • egyénre szabott vizuális támogatás megtervezése
  • viselkedés problémák csökkentése
  • a bejósolható környezet megteremtése, amely növeli a gyermek biztonságérzetét, és lehetővé teszi a tanulást
  • az önkiszolgálás, önellátás lehető legmagasabb fokának elérése ( öltözködés, tisztálkodás, háztartási tevékenységek)
  • a gyermek képességeinek megfelelő értelmi fejlesztése (lehetőség szerint integráció előkészítése többségi általános iskolában, illetve a tanulásban akadályozottak általános iskolájában)
  • szociális készségek tanítása és a mindennapi életben való gyakorlása (vásárlás közlekedés, idegenekkel és ismerősökkel való kommunikáció, az illemszabályok betartása)
  • a kommunikáció tanítása a preverbális készségekkel kezdve a kommunikatív beszéd eléréséig a nem beszélő tanulóknál pedig az alternatív kommunikáció tanítása kommunikációs kártyák használata
  • a szabadidő hasznos eltöltésének tanítása (társas játék, szövés, olvasás, rajzolás, festés, papírhajtogatás, számítógépes játékok) szintén oktatási feladat, mivel ezáltal csökkenthetőek a sztereotip viselkedések, és fejlődnek a társas kapcsolatok.