Speciális autista csoport
Intézményegység-vezető: Finta Kornélia
Munkaközösség vezető: Kormány Zsófia
Címünk: 7633 Pécs, Hajnóczy J. 3.
Telefon/Fax: 06-72/259-774
Intézményegységünkben négy összevont csoport működik, 6 évestől 23 éves korig fejlesztjük tanulóinkat. A tanulmányaikat a kognitív képességeiknek megfelelő tanterv szerint folytatják, egyéni haladási ütemben. Az autizmussal élő emberek számára alapvető nehézséget jelent a saját és mások gondolatainak, szándékainak, vágyainak, érzelmeinek felismerése és viselkedésének értelmezése, így reakcióikat sem képesek a másik ember igényihez igazítani.
Számukra a beszéd, az emberek viselkedése, a környezet változása többnyire érthetetlen, nehezen követhető, kiszámíthatatlan
Az elvárások, szokások, viselkedési normák, bonyolult magyarázatok, környezeti következmények megértése, más személyek szempontjainak mérlegelése nehéz lehet.
A fejlesztés általános célja, hogy a gyermek képességeihez mért legnagyobb fokú önállóságot elérje, elősegítse a társas beilleszkedést, javuljon az életminőség.
A fejlesztés célja, tartalma függ:
Fő feladataink a következőek:
A fejlesztés célja, tartalma függ:
- az autizmus súlyosságától
- a gyermek életkorától
- a gyermek nyelvi, értelmi képességeitől
Fő feladataink a következőek:
- egyénre szabott vizuális támogatás megtervezése
- viselkedés problémák csökkentése
- a bejósolható környezet megteremtése, amely növeli a gyermek biztonságérzetét, és lehetővé teszi a tanulást
- az önkiszolgálás, önellátás lehető legmagasabb fokának elérése ( öltözködés, tisztálkodás, háztartási tevékenységek)
- a gyermek képességeinek megfelelő értelmi fejlesztése (lehetőség szerint integráció előkészítése többségi általános iskolában, illetve a tanulásban akadályozottak általános iskolájában)
- szociális készségek tanítása és a mindennapi életben való gyakorlása (vásárlás közlekedés, idegenekkel és ismerősökkel való kommunikáció, az illemszabályok betartása)
- a kommunikáció tanítása a preverbális készségekkel kezdve a kommunikatív beszéd eléréséig a nem beszélő tanulóknál pedig az alternatív kommunikáció tanítása kommunikációs kártyák használata
- a szabadidő hasznos eltöltésének tanítása (társas játék, szövés, olvasás, rajzolás, festés, papírhajtogatás, számítógépes játékok) szintén oktatási feladat, mivel ezáltal csökkenthetőek a sztereotip viselkedések, és fejlődnek a társas kapcsolatok.